چهارشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۷

بی بی سی فارسی: لغوحکم اعدام عدنان حسن‌پور BBC Persian

بی بی سی فارسی:
BBC Persian


لغوحکم اعدام یک فعال کرد در ایران

صالح نیک‌بخت وکیل مدافع عدنان حسن پور از لغو حکم اعدام موکل اش خبر داده است.

حکم اعدام عدنان حسن پور در آبان ماه سال گذشته در دیوان عالی کشور تأیید و برای اجرا، نهائی شده بود.

آقای حسن پور پیش از بازداست در کردستان،عضو تحریریه هفته نامه ئاسو بود که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می شود.

به گفته وکیل مدافع آقای حسن پور، محاکمه و صدور حکم اعدام برای آقای حسن پور که در دادگاه انقلاب اسلامی مریوان صورت گرفته بود، ارتباطی با فعالیتهای روزنامه نگاری یا مدنی و حقوق بشری نداشته بلکه اتهام او اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی و محارب، بوده است.

در قانون مجازات اسلامی که معیار محاکمه قضایی در ایران است محارب به کسی اطلاق می شود که علیه حکومت اسلامی دست به اسلحه ببرد.

صالح نیکبخت در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی گفت که درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلای آقای حسن پور و دادستان کل کشور از رئیس قوه قضائیه، مورد موافقت قرار گرفته و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب کردستان ارسال شده است.

آقای نیکبخت گفت: "اتهام وارده به موکلم از مصادیق اتهام محاربه نبود."

چهار قاضی ارشد دیوان عالی کشور به همراه شورایی از قضات دادستانی، اتهام آقای حسن پور را "محاربه" ندانستند و ۱۰ نفر دیگر نیز درخواست اعاده دادرسی را صحیح تشخیص داده اند.

پیشتنر گفته شده بود که عدنان حسن پور در توضیحاتی بیش از ۱۴۰ صفحه ای اعتراف کرده که با دستگاهی که از جانب افرادی در کردستان عراق در اختیار وی قرار داده شده بوده، از پایگاههای نظامی در غرب ایران تصویر و نقشه تهیه کرده و به یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی انتقال داده بوده که در کردستان عراق استقرار دارد.

به گفته وکیل مدافع آقای حسن پور، او همچنین اعتراف کرده بود که با فردی در وزارت خارجه آمریکا ارتباط برقرار کرده و از او خواسته بود تا این وزارتخانه دفتری در زمینه امور ایران در کردستان عراق برپا کند تا کسانی که می خواهند با دولت آمریکا تماس برقرار کنند ناچار به پرداخت هزینه گزاف سفر به دوبی نشوند.

صدور حکم اعدام برای عدنان حسن پور مورد اعتراض فعالان حقوق بشر در داخل و خارج ایران، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز قرار گرفت. آنها معتقدند اعترافاتی که صورت گرفته و حکم اعدام نیز بر مبنای آن صادر شده، تحت فشار اخذ شده و فاقد اعتبار است.

Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست:


View the Stats

stats