شنبه، تیر ۰۱، ۱۳۸۷

تمجید از عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار در ایالت باسک

2008 06 17
avatar
پارلمان ایالت باسک در مراسمی ویژه از عدنان حسنپور و هیوا بوتیمار دو روزنامه نگار و فعال کرد محکوم به اعدام قدردانی کرد.

این مراسم با حضور لیلی حسنپور و هادی بوتیمار خواهر و برادران این دو زندانی کرد روز دوشنبه در شهر بیلباو در شمال اسپانیا برگزار شد.

در این مراسم پیام پارلمانتارن باسک در حمایت از عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار قرائت و بار دیگر خواستار لغو حکم اعدام آنها و نجات جان این خبرنگاران کرد شدند.

همچنین لیلی حسن پور و هادی بوتیمار در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش مسئولین، نمایندگان، روزنامه نگاران، و نویسندگان باسک و اسپانیا بار دیگر از جهانیان تقاضا کردند برای نجات جان برادران دربندشان تلاش نمایند.

در این مراسم لوح یادبودی در حمایت از این دو فعال کرد محکوم به اعدام به لیلی حسنپور و هادی بوتیمار به نیابت از آنها اهدا شد.

همچنین قرار است سازمان پین باسک و پارلمان استان نیوارا نیز با استقبال از خواهر عدنان حسن پور و برادر هیوا بوتیمار در دو مراسم جداگاه از آنها تقدیر به عمل آورند.

عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار دو روزنامه نگار و فعال مدنی کرد سال گذشته از سوی دادگاهی در شهرستان مریوان از توابع استان کردستان به اتهام محاربه با خدا به مرگ محکوم شدند.

صدور حکم اعدام برای این دو موجی از اعتراضات و واکنشهای جهانی را بدنبال داشت و شمار زیادی از کشورها، نهادها و سازمانهای جهانی نسبت به صدور این حکم واکنش نشان داده و از عدنان و هیوا حمایت کردند.

در جریان این حمایتها همچنین این دو خبرنگار کرد جایزه آزادی مطبوعات کشور ایتالیا ویژه خبرنگاران خارجی را در سال 2007 از آن خود کردند.

این جایزه از سوی سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگارن ایتالیا در شهر سی ینا در ایالت توسکانی در سی ام نوامبر سال گذشته به "لیلی حسن پور "و "هادی بوتیمار" خواهر و برادر حسن پور و بوتیمار در مراسمی با شکوه اعطا گردید.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز واحد سوئد نیز جایزه آزادی مطبوعات را برای سال 2007 به عدنان حسن پور اعطا کرد و نیز از هیوا بوتمیار تقدیر به عمل آورد.

حکم صادر شده برای عدنان حسن پور از سوی دیوان عالی کشور تائید و حکم هیوا بوتیمار نقض گردید.

در مرحله دوم دادگاهی پس از نقض حکم بدوی از سوی دیوان عالی کشور ، بوتیمار مجدداً از سوی همان قاضی صدور کننده حکم اولیه به اعدام محکوم شد.

وکلای بوتیمار بدنبال صدور مجدد حکم اعدام برای موکلشان مجدداً اعتراض کرده و پرونده وی به دیوان عالی کشور ارجاع گردیده است.

از سوی دیگر پرونده عدنان حسن پور نیز پس از تائید حکم از سوی دیوان عالی کشور و اعتراض مجدد وکلا بنابه مصوبه قانون اصلاحی دادگاههای انقلاب و عمومی به گفته وکلایش همچنان در دست بررسی است.

در حال حاظر عدنان حسن پور در زندان مرکزی سنندج و هیوا بوتیمار در زندان مرکزی مریوان بسر میبرند.

Bookmark and Share

View the Stats

stats