پنجشنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۸۶

گزارش کوتاهی از تجمع اعتراضی ایرانیان در روزهای شنبه و یکشنبه 4و 5 اوت

گزارش کوتاهی از تجمع اعتراضی ایرانیان در روزهای شنبه و یکشنبه 4و 5 اوت

گزارش کوتاهی از تجمع اعتراضی ایرانیان در روزهای شنبه و یکشنبه( 4و 5 اوت) در میدان اودئون پاریس



در ادامه همکاری بین ده انجمن و کمیته دفاع از کارگران ایران در کشورهای آلمان،انگلستان،سوئیس ،کانادا،استرالیا ،نروژ، سوئد و فرانسه که پیش از این در یک اتحاد عمل گسترده تظاهراتی را درروز8 ژوئن گذشته در ژنو در مقابل مقر سازمان جهانی کار برگزارکرده بودند و بدنبا ل زندانی شدن ووخامت حال محمود صالحی ، ربوده شدن منصور اسانلو در خیابان، موج اعدامها در ایران و و محکومیت روزنامه نگاران کرد عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار به اعدام ، یک هفته اعتراضی در دفاع از کارگران و سایر فعالین اجتماعی ایران اعلام گردید .



در پاریس "انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران" و "کمیته ایرانیان ضد جنگ" به این دعوت پاسخ دادند و به همراه سایر ایرانیان آزادیخواه و با حضور فعالین گروههای مختلف اپوزیسیون ، در روزهای شنبه و یکشنبه به اتفاق به تظاهرات ایستاده در میدان اودئون پرداختند . در این تظاهرات دو روزه فعالین کارزار زنان نیز در کنار سایر تشکل های دموکراتیک در توضیح تبعیضات قرون وسطائی در شرایط امروز ایران و لزوم حمایت از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران اعلامیه هائی را در بین مردم فرانسه توزیع کردند . شرکت کنندگان یکصدا خواستار توقف هر نوع شکنجه ، لغو فوری مجازات اعدام ، آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی ، لغو هر نوع تبعیض و در راس آن تبعیض های جنسی و ملی در ایران شدند. چند رادیو و تلویزیون نیز با حضور در محل ،با مصاحبه و تهیه گزارش خبر این تظاهرات دو روزه را بطور وسیع منعکس کردند .



در ادامه این کارزار بخش ترابری کنفدراسیون عمومی کارگران فرانسه ( س-ژ-ت ) روز پنجشنبه آینده 9 اوت ، همزمان با فراخوان "آی-تی- یو-سی" و" فدراسیون بین المللی ترابري" ، همگان را دعوت به تظاهرات اعتراضی ایستاده از ساعت سیزده در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس نموده است . این دعوت برای اولین بار از طرف سه سندیکای کارگری بزرگ فرانسه " س-اف-د-ت" ، " اف-او" و سندیکای" سود" مورد حمایت قرار گرفته است . ما از شما دعوت می نمائیم تا با شرکت خود در این تظاهرات همراه با کارگران فرانسه برای آزادی محمود صالحی ، منصور اصانلو و تمامی فعالین سیاسی ، عقیدتی ، ملی و اجتماعی ونیزاعتراض علیه مجازات اعدام ، صدای مردم سراسر ایران را به گوش جهانیان برسانیم .



همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – پاریس 7 اوت 2007

Bookmark and Share

iranfederal.org - » نامشخص بودن وضعیت روزنامه نگار سنندجی

نامشخص بودن وضعیت روزنامه نگار سنندجی خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان بیش از 20 روز از بازداشت” آکو کرد نسب ” روزنامه نگار سنندجی می گذرد و دلیل بازداشت وی هنوز مشخص نشده است.

آکو کردنسب، روزنامه نگار جوان سنندجی و مسئول بخش خبری هفته نامه ی کرفتو، از 20 روز پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه سنندج منتقل گردیده است. دلیل بازداشت و اتهامات “آکو کردنسب” تاکنون مشخص نیست و خانواده این روزنامه نگار، هنوز اجازه ی ملاقات با فرزندشان را نیافته اند.

همکاران این روزنامه نگار احتمال می دهند که بازداشت وی مرتبط باشد با گزارشهایی که در هفته نامه ی کرفتو به چاپ رسانده است.

Bookmark and Share

iranfederal.org - » عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار در اعتصاب غذ�

iranfederal.org - » عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار در اعتصاب غذ عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار در اعتصاب غذا بسر میبرند
By iranfederal

گزارش دريافتی : امروز چهار شنبه بعد از پیگیریهای فراوان خانواده اقای حسن پور موفق به دیدار با وی شدند.
بنا به گزارش در این دیدار که فقط به برادر و مادر ایشان اجازه داده شد بود عدنان از سلامتی برخوردار نبوده و اعلام کرده که همراه با هیوا بوتیمار از روزی که حکم را دریافت کرده اند در اعتصاب غذا بسر میبرند. ایشان گفته اند همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
در اين گزارش اشاره به روز دريافت حکم نشده . آفای صالح نيکبخت، وکيل مدافع عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار، چندی پيش گفتند که حکم اعدام آنان هنوز به وی ابلاغ نشده است. عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار روزنامه نگار ميباشتد ولی مقامات قضائی ايران انهام آنان را غير مطبوعاتی اعلام کرده اند.

Bookmark and Share

چهارشنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۸۶

.: Entekhab News :.توضیح عرفان قانعی فرد درباره ی یک سوءتفاه

۱۵ مرداد ماه ۱۳۸۶ ساعت : ۴۵ , ۱۶
خبرگزاري انتخاب :

در انعکاس اظهارات این جاتب درباره پرونده آقایان بوتیمار و عدنان متاسفانه اصطلاح نامناسبی درباره احزاب کرد به کار برده شده است که تناسبی با روش و ادبیات اینجانب ندارد. کاربست چنین اصطلاحی سبب نارضایی و سونفاهم در میان همشهریان و هموطنان کرد من در داخل و خارج از کشور شده است. بنده مطلقا در گفتگویی یا ارایه نوشتاری به کسی و نهادی شرکت و حضور نداشته و اظهار نظری رسمی با ذکر نام و عنوان در این موضوع خاص حقوقی نداشته ام زیرا ربطی به موضوع کاری و حرفه ای من ندارد.

ضمن آنکه من به عنوان یک محقق ساده شایسته نقش و حرفه خود نمی دانم که وارد چنین عرصه های "تنش زای" غیرعلمی شوم. خواهشمند است این توضیح را در جای مناسب منتشر و متن سو تفاهم آفرین پیشین منسوب به اینجانب را حذف بفرمایید.

من به عنوان یک کرد با اینکه چنین اظهاری نکرده ام خود را ملزم به پوزش خواهی از همه کسانی می دانم که در اینجا عواطف و احساساتشان خدشه دار شده است.

در اینجا توجه خوانندگان محترم سایت را به عین گفتار شفاهی غیررسمی و خصوصی خود در این باره جلب می کنم:
واقعیت آنست که من این دو جوان را نمی شناسم. اما مشکل ندانم کاری و یا شیطنت و خامی آن دو جوان نیست که داخل یک بازی بیات شده افتاده اند. ... الان کار به گونه ای است، که جز سکوت نمی توان کاری کرد چون پرونده ای ساخته شده که گزگ قانونی دارد و نمی توان کاری کرد. چنانکه بزرگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داخل هم سکوت کرده اند. به گمانم باید راهی توام با حکمت و عقلانیت یافت تا جنجال و کف آلودگی که قطعا به ضرر ایشان است!

Bookmark and Share

دوشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۸۶

BBCPersian.com

BBCPersian.com


جدال لفظی ایتالیا و ایران بر سر مجازات اعدام



رومانو پرودی




رومانو پرودی گفت نمی خواهد منازعه کنونی با ایران جنبه بحرانی پیدا کند
در پی درخواست ایتالیا از ایران برای متوقف کردن مجازات اعدام و واکنش مقام های جمهوری اسلامی که آن را دخالتی در امور داخلی خود دانسته اند، جدالی لفظی میان دو کشور بروز کرده است. ایتالیا که هدایت تلاش هایی برای ممنوع کردن مجازات اعدام در جهان را به عهده گرفته است هفته گذشته گفت نسبت به اعدام های گسترده اخیر در ایران "عمیقا مضطرب" است.

دولت ایتالیا به سفیر ایران در رم گفت که به خصوص نگران اعدام برخی افراد به اتهام همجنسگرایی است و همچنین حکم اعدام دو خبرنگار کرد در هفته گذشته را محکوم کرد.

ایران که گفته می شود از نظر صدور حکم مرگ، پس از چین، رتبه دوم جهان را دارد در واکنش به این درخواست آن را دخالت در امور داخلی خود دانست.

اما معاون وزیر خارجه ایتالیا گفت که رم قصد دخالت ندارد و درخواست دولتش را ناشی از "نبردی بر سر اصول" عنوان کرد.

ایتالیا در مقایسه با شمار دیگری از کشورهای اروپای غربی همواره روابط نسبتا گرمی با ایران داشته است و در کشمکش غرب با ایران بر سر برنامه اتمی آن کشور مستقیما دخالت ندارد.

رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا، روز دوشنبه گفت که نزاع لفظی اخیر با ایران نباید بحرانی شود اما گفت رم همچنان برای ممنوعیت مجازات اعدام در مجمع عمومی بعدی سازمان ملل فشار خواهد آورد.

وی گفت: "روشن است که ایتالیا حق دارد اختلاف خود در این مسائل با دیگران را علنا ابراز دارد."

'سوءاستفاده از مجازات اعدام'

پیشتر معاون وزارت خارجه ایتالیا در امور آسیا واکنش ایران دایر بر دخالت رم در امور داخلی اش را "کاملا اغراق آمیز" توصیف کرد.

اعدام دو نفر در ایران
در دو ماه اخیر بیش از 40 نفر در ایران اعدام شده‌اند


به گزارش روزنامه کوریر دلا سرا، جیانی ورنتی ایران را متهم به نقض حقوق شهروندانش کرد: "ایران کشوری است که از مجازات اعدام سوءاستفاده می کند و آزادی های اساسی (شهروندانش) را نفی می کند... در این بستر است که بلند کردن صدای اعتراض یک حق و یک وظیفه است."

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اعتراض ایتالیا گفته بود: هر کشور مستقلی، براساس قوانین داخلی خود، مجرمانی را که محکوم به ارتکاب جرم شده باشند مجازات می کند.

به گزارش گروه حقوق بشر "عفو بین الملل" شمار اعدام ها در ایران در سال گذشته به 177 مورد رسید که نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

ایران از ماه ژوئن تاکنون بیش از 40 نفر را اعدام کرده است و بنابه گزارش ها چهار نفر نیز روز دوشنبه به اتهام قاچاق مواد مخدر، قتل و سایر جنایات اعدام شدند.

تعداد زیادی از افرادی که اخیرا اعدام شده اند از سوی دولت به عنوان "اراذل و اوباش" معرفی شدند و اتهامات شماری از آنها تجاوز به نوامیس مردم، تجاوز به "حدود و مقررات الهی"، تجاوز به عنف و لواط (رابطه جنسی با همجنس مرد) اعلام شده بود.

روزنامه نگاران کرد

ایتالیا از مدت ها قبل از ممنوعیت مجازات اعدام حمایت کرده و در ماه مه از سوی اتحادیه اروپا ماموریت یافت رهبری تلاش ها برای قانع کردن سازمان ملل به صدور دستور توقف مجازات مرگ را به عهده گیرد.

عبدالواحد بوتیمار و عدنان حسن پور روزنامه نگاران محکوم
عدنان حسن پور (چپ) در هفته نامه ئاسو قلم می زده و عبدالواحد بوتیمار مسئول نشریه انجمنی به نام سبزچیا بوده است

این کشور از جمله به صدور حکم اعدام برای دو روزنامه نگار کرد در ایران اعتراض کرده است.

پیشتر وزیر خارجه فرانسه نیز از ایران خواسته بود از اعدام عدنان حسن پور و عبدالواحد (هیوا بوتیمار) دو روزنامه نگار کرد ایرانی خودداری کند.

این دو روزنامه نگار بر اساس اتهامات مطبوعاتی محاکمه نشده اند، بلکه بنابر اتهاماتی همچون انتقال سلاح و مهمات و مشخصات پایگاههای نظامی به گروههای مخالف جمهوری اسلامی، به جرم جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده اند.

در حکمی که دادگاه انقلاب مریوان در استان کردستان ایران علیه عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار داده، از آنان با عنوان "محارب" یاد شده، یعنی کسی که علیه حکومت اسلامی دست به اسلحه ببرد.

حکم اعدام این دو روزنامه نگار کرد برای اجرا باید به تأیید دیوان عالی کشور برسد و هنوز مشخص نیست که آیا این حکم تأیید شده است یا نه.

دولت جمهوری اسلامی همواره در زمینه نظام قضایی خود به خصوص در مورد اعدام از سوی گروه های حقوق بشر به چالش گرفته شده است.

Bookmark and Share

یکشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۸۶

«اعدام در ايران، مساله داخلی نيست»



فعالان حقوق بشر ایتالیا می گویند اعدام، «مساله داخلی» ایران نیست
سازمان اطلاع رسانی و امنيت ايتاليا، آی. اِس. اِف و سازمان اصل ۲۱ که در کارزار تبليغاتی برای نجات جان دو خبرنگار کرد شرکت دارند، طی بيانيه ای اظهارات محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر داخلی دانستن موضوع اعدام ها در ايران را، رد کردند

امضاء کنندگان بيانيه، بر هدف خود برای «نجات جان اين دو روزنامه نگار و حق آزادی بيان» تاکيد کرده اند
محمد علی حسينی ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز يکشنبه، ۱۴ مرداد ماه، با رد اعتراض اتحاديه اروپا به شمار فزاينده اعدام ها در ايران، اين اعتراض را مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی خواند و گفت که «هر کشور مستقلی بر اساس قوانين خود، نسبت به مجازات کسانی که جرايمی را در آن کشور مرتکب می «شوند، حق برخورد دارد

اتحاديه اروپا روز جمعه، سوم اوت، درباره موج اعدام ها در ايران ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف حکم اعدام دو روزنامه نگار کرد شد
پرتغال، که اکنون رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در بيانيه ای از جمهوری اسلامی ايران خواست که اجرای حکم اعدام عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار را متوقف کند و تضمين دهد که اين دو از حق حضور در دادگاهی عادلانه برخوردار خواهند شد
وزارت امور خارجه ايتاليا نيز روز پنج شنبه ۲ اوت، با فراخواندن حسين افی مقدم، دبير اول سفارت جمهوری اسلامی ايران در رم، درباره موج اعدام ها در ايران، ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف حکم اعدام دو روزنامه نگار کرد شد
از سوی ديگر فدراسيون سراسری سنديکاهای خبرنگاران ايتاليا نيز طی بيانيه ای، از کارزار نجات جان عدنان حسين پور و هيوا بوتيمار حمايت کرد و از رسانه های اين کشور خواست که در اطلاع رسانی در اين زمينه فعال شوند
قوه قضاييه جمهوری اسلامی اعلام کرده است که عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار، دو روزنامه نگار و فعال مدنی کرد به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده اند. همزمان، صالح نيکبخت، يکی از وکلای مدافع اين دو متهم، صدور حکم اعدام آن ها را «بی پايه» دانسته است
در ايران، از آغاز سال جاری تا کنون، بيش از ۱۵۰ تن به جرم ارتکاب جرايم سنگين اعدام شده اند

Bookmark and Share

View the Stats

stats