شنبه، آبان ۱۹، ۱۳۸۶

با حکم اعدام عدنان حسنپور روزنامه نگار کرد مخالفت کنیم

مراکز و نهادهای مدافع حقوق بشر جهان

سازمان ملل متحد

گزارشگران بدون مرز

پارلمان اروپا

سازمان عفو بین الملل

و تمام وجدانهای بیدار جهان

چنانکه مطلع هستید متاسفانه دیوان عالی کشور ایران در اقدامی کاملاً سیاسی،ناعادلانه و بدور از هرگونه وجهه حقوقی و قضایی حکم اعدام عدنان حسنپور روزنامه نگار کرد را تائید کرد.

تائید این حکم ناعادلانه در حالیست که به اعتقاد تمام حقوقدانان و وکلای عدنان، غیر قانونی و ناروا است و از هیچ مجرای حقوقی قابل تائید نیست.

تائید این حکم بوضوح و آشکارا تمام مدافعین حقوق بشر و آزادیخواهان ایران، کردستان و جهان را با تجربه ای مهم و تاریخی مواجه ساخته است.

این اقدام کاملاً سیاسی دستگاه قضایی ایران برای روزنامه نگار مستقل و آزاد که حتی برپایه قوانین و موزاین جمهوری اسلامی نیز، نمیتوان وی را مخالف و معارض نامید بلکه تنها روزنامه نگاری مستقل و منتقد بوده، نقض آشکار تمام خواسته ها و ارزشهای انسانی دمکراسیخواهان جهان و منطقه است.

کمیته مشترک دفاع از عدنان و هیوا از تمام آزادیخواهان و بشردوستان درخواست مینماید نسبت به این حکم واکنش نشان داده و حمایت انسانی و دمکراسیخواهانه خود را مجدداً اعلام داشته و از تمام طرق ممکن چنانکه بوده به نحوی مدرن و مدنی دولت و دستگاه قضایی ایران را برای عقب نشینی از این حکم تحت فشار قرار دهند.

کمیته مشترک دفاع از عدنان حسنپور و هیوا بوتیمار

2007.11.09برابر با1386.08.18

k_pshtiwani@yahoo.com

adnanhasanpoor@yahoo.com

kempainp@yahoo.com

Bookmark and Share

گزارشگران بدون مرز: تائيد حکم اعدام عدنان حسن پور

تائيد حکم اعدام عدنان حسن پور از سوی ديوان عالی کشور خطری جدی است

ديوان عالي کشور در تاريخ ٣٠ مهر ماه حکم اعدام روزنامه نگار کرد عدنان حسن پور را تائيد و حکم اعدام عبدالواحد (هيوا) بوتيمار را نقض کرده است.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند : " در حالي که بيش از شش ماه است صدور رای يکي از شعب ديوان عالي کشور برای بازگشايي مجدد پرونده قتل زهرا کاظمي خبرنگار کانادايي ايراني تبار به طول انجاميده ، اما يکي ديگر از شعب ديوان عالي در طي چند هفته حکم مرگ عدنان حسن پور را تائيد کرده است. دستگاه قضايي ايران گويي هميشه سر به سوی قدرت خم مي کند. اين حکم غير قابل قبول است. ما جامعه جهاني را برای لغو اين حکم و آزادی اين روزنامه نگار فرا مي خوانيم. در کشوری که طي يکسال گذشته بيش از ٣٠٠ نفر اعدام شده اند، صدور چنين احکامي را بايد جدی گرفت"

آقای صالح نيک بخت وکيل دو زنداني روز دوشنبه ١٤ ابان ماه از صدور رای شعبه‌ی ۳۲ ديوان عالی کشور مطلع شده است. اما اين احکام هنوز به شکل رسمي به وکلای زندانيان ابلاغ نشده است. صالح نيک بخت اعلام کرده است که به عدنان حسن پور " اتهاماتي" چون "جاسوسی، در اختيار گذاشتن مشخصات مراکز نظامی به اشخاص حقيقی و حقوقی غيرصالح و نيز عبور دادن متهمان اهواز از مرز مريوان و ارتباط با شخصی در وزارت امور خارجه‌ی آمريکا" وارد شده است. وی در مورد عبدالواحد (هيوا) بوتيمار نيز اعلام کرد که "حکم اعدام هيوا بوتيمار نقض و برای رسيدگی مجدد به دادگاه انقلاب مريوان ارسال شده است. اما مشخص نيست نقض حکم صادره شکلی يا ماهوی بوده است." وکلای اين دو روزنامه نگار اعلام کرده اند که نسبت به تائيد حکم اعدام عدنان حسن پور اعتراض خواهند کرد.

آقای صالح نيک بخت در اين باره به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که صدور حکم اعدام در اين پرونده " مخالف احکام فقهي ، قوانين ايران و اعلاميه جهاني حقوق بشر و همه ميثاق هايي بين المللي از جمله ميثاق بين المللي حقوق سياسي و مدني است که ايران آنرا امضا کرده است."

عدنان حسن پور ٢٥ ساله روزنامه نگار هفته نامه ئاسو در تاريخ ٥ بهمن ماه ١٣٨٥ و هيوا بوتيمار ٢۹ ساله همکار نشريه انجمن زيست محيطي سبزچيا ، در تاريخ ٥ دی ماه ١٣٨٥ دستگير شدند. در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهي غير علني به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي"، " جاسوسي" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شدند، ٢٦ تيرماه حکم صادره به خانواده و يکي از وکلاي آنها آقای سيروان هوشمندی ابلاغ شد، که وکلا به اين احکام اعتراض کردند.

عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار از تاريخ ٢۹ تيرماه به زندان اطلاعات سنندج و پس از ٤٧ روز اعتصاب غذا در اعتراض به شرايط خود، اواخر شهريور ماه به بند عمومي زندان سنندج انتقال يافتند. وکلای اين دو زنداني از امکان ملاقات حضوری با موکلين خود محروم شده اند.

با ١٠ روزنامه نگار زنداني، ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است

Bookmark and Share

نيك‌بخت خبر داد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

وكيل مدافع عدنان حسن‌پور و بوتيمار از تأييد حكم اعدام حسن‌پور از سوي ديوان عالي كشور و نقض محكوميت هيوا بوتيمار خبر داد و گفت كه نسبت به تاييد محكوميت حسن‌پور اعتراض خواهد كرد.

صالح نيك‌بخت، يكي از وكلاي عدنان حسن‌پور و هيوا بوتيمار در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا اظهار داشت: در مراجعه‌اي كه به شعبه‌ي 32 ديوان عالي كشور داشتم، به اينجانب اعلام شد حكم اعدام عدنان حسن‌پور تأييد شده و حكم اعدام هيوا بوتيمار نقض و براي رسيدگي مجدد اعاده شده است.

وي ادامه داد: با توجه به اين‌كه اين احكام در آخرين روز مهرماه سال جاري صادر شده، هنوز احكام صادره از سوي ديوان به اينجانب و ديگر همكارم ابلاغ نشده و مشخص نيست نقض حكم صادره در مورد هيوا بوتيمار شكلي يا ماهوي بوده است.

نيك‌بخت تصريح كرد: چنان‌چه نقض ماهوي باشد بدين معناست كه ديوان عالي كشور حكم صادره در مورد بوتيمار را با اتهام محاربه وارد ندانسته و آن را براي رسيدگي مجدد به شعبه‌ي هم‌عرض دادگاه انقلاب مريوان اعاده داده كه اگر نقض حكم، شكلي باشد بدين معناست كه در رسيدگي تشريفات دادرسي مانند نقص در تحقيقات صورت گرفته كه همان شعبه‌ي صادركننده‌ي حكم بدوي بايد موارد نقص را برطرف كند و پرونده را جهت بررسي مجدد به ديوان عالي اعاده دهد.

اين وكيل دادگستري در مورد صدور حكم اعدام براي عدنان حسن‌پور با بيان اين كه اينجانب و ديگر همكارم به حكم صادره مجددا به استناد تبصره‌ي 2 ماده‌ي 18 قانون اصلاحي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب اعتراض مي‌كنيم ابراز عقيده كرد كه در اين صورت با توجه به اين‌كه هر منصفي تشخيص مي‌دهد كه اتهامات انتسابي به اين متهم از مصاديق محاربه نيست و صدور حكم اعدام جو نامناسبي ايجاد كرده، به موضوع رسيدگي خواهند كرد.

نيك‌بخت در پاسخ به اين كه عدنان حسن‌پور را روزنامه‌نگار معرفي كرديد در حالي كه پيش از اين عنوان كرديد كه اتهام وي مسايل مطبوعاتي و روزنامه‌نگاري نيست اظهار داشت: عدنان حسن‌پور تا يك سال و نيم قبل از دستگيري به مدت يك سال در يكي از نشريات محلي به كار روزنامه‌نگاري اشتغال داشته ولي در اين پرونده به اتهام مسايل مطبوعاتي و كار روزنامه‌نگاري بازداشت و متهم نشده است.

وي افزود: به وي اتهاماتي از جمله جاسوسي، در اختيار گذاشتن مشخصات مراكز نظامي به اشخاص حقيقي و حقوقي غيرصالح و نيز عبور دادن متهمان اهواز از مرز مريوان و ارتباط با شخصي در وزارت امور خارجه‌ي آمريكا وارد شده است. در حالي كه حتي بر فرض صحت اين اتهامات هيچ‌يك از اين موارد از مصاديق محاربه نبوده و هيچ‌يك از اعمال او هم فعاليت مؤثر به نفع گروه‌هاي معاند با جمهوري اسلامي ايران نيست.

وي اين حكم را عادلانه ندانست و ابراز عقيده كرد: از اساس هم با جوسازي در مورد آن مخالف بوده‌ام و از مجاري قانوني مجددا نسبت به آن اعتراض مي‌كنم و معتقدم صدور اين گونه احكام اعمال دستگاه قضايي كه از طريق دادگاه‌ها و مراجع قضايي ظاهر مي‌شود را زير سوال مي‌برد و تبليغات عليه آن ايجاد مي‌كند.

وي در مورد اطلاع يا عدم اطلاع موكلانش از موضوع گفت: در اين مورد اطلاعي ندارم زيرا اينجانب و همكارم را بر خلاف نص‌ صريح آيين‌نامه‌ي اداري امور زندان‌ها و قانون حقوق شهروندي و هم‌چنين بخش‌نامه‌ي رييس قوه‌ي قضاييه از ملاقات حضوري منع كرده‌اند و ما نيز از انجام ملاقات كابيني كه به نوعي ناديده گرفتن مقررات قانوني و توهين به وكلاست خودداري كرديم.

نيك‌بخت در پايان تأكيد كرد: پرونده‌ي اين دو نفر به هيچ‌وجه با يكديگر ارتباط ندارد و هركدام با اتهام جداگانه‌اي دستگير شده بودند.

Bookmark and Share

جمعه، آبان ۱۸، ۱۳۸۶

تأیید حکم اعدام یک فعال کرد در ایران



وکیل مدافع دو فعال کرد محکوم به اعدام در ایران خبر داد که شعبه 32 دیوان عالی کشور حکم اعدام یکی از این دو تن را تأیید و حکم اعدام یکی دیگر از آنان را نقض و پرونده وی را برای رسیدگی به دادگاه فرستاده است
عدنان حسن پور که حکم اعدام او در دیوان عالی تأیید و برای اجرا، نهائی شده، عضو تحریریه هفته نامه ئاسو بوده که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می شود و عبدالواحد بوتیمار (معروف به هیوا) که حکم اعدام او نقض شده، نشریه انجمنی به نام سبزچیا (کوه سبز) را در کردستان منتشر می کرده و به فعالیتهای زیست محیطی می پرداخته است
اما محاکمه و صدور حکم اعدام برای این دو که در دادگاه انقلاب اسلامی مریوان صورت گرفته ارتباطی با فعالیتهای روزنامه نگاری یا مدنی و حقوق بشری نداشته و هر دوی آنان در ارتباط با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی، مجرم شناخته و محارب، یعنی کسی که علیه حکومت اسلامی دست به اسلحه ببرد، قلمداد شده اند
عدنان حسن پور اعتراف کرده که از پایگاههای نظامی در غرب ایران تصویر و نقشه تهیه کرده و به یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی انتقال داده که در کردستان عراق استقرار دارد، همچنین دو نفر را که در ارتباط با اقدامات خرابکارانه در جنوب ایران تحت تعقیب قرار داشته اند به کردستان عراق فراری داده است

محمدصالح نیکبخت، وکیل عدنان حسن پور
صالح نیکبخت، وکیل مدافع این دو فعال کرد می گوید به تأیید حکم اعدام عدنان حسن پور اعتراض خواهد کرد، به گفته وی، اتهامات انتسابی به موکل او، حتی در صورتی که صحت داشته باشد، از مصادیق محاربه نیست و حکمی که برای عدنان حسن پور صادر شده، عادلانه نیست و اعمال دستگاه قضائی را زیر سؤال می‌ برد و تبلیغات علیه آن ایجاد می‌ کند
به گفته آقای نیکبخت، عدنان حسن پور در توضیحاتی بیش از 140 صفحه ای اعتراف کرده که با دستگاهی که از جانب افرادی در کردستان عراق در اختیار وی قرار داده شده بوده، از پایگاههای نظامی در غرب ایران تصویر و نقشه تهیه کرده و به یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی انتقال داده بوده که در کردستان عراق استقرار دارد
وی همچنین اعتراف کرده که با فردی در وزارت خارجه آمریکا ارتباط برقرار کرده و از او خواسته بوده است تا این وزارتخانه دفتری در زمینه امور ایران در کردستان عراق برپا کند تا کسانی که می خواهند با دولت آمریکا تماس برقرار کنند ناچار به پرداخت هزینه گزاف سفر به دوبی نشوند
از جمله دیگر اعترافات عدنان حسن پور، آن گونه که آقای نیکبخت می گوید، این بوده که دو نفر را که در ارتباط با اقدامات خرابکارانه در جنوب ایران تحت تعقیب قرار داشته اند به کردستان عراق فراری داده است

محمدصالح نیکبخت، وکیل عبدالواحد بوتیمار
آقای نیکبخت می گوید که موکل او علاوه بر اعترافات کتبی، در گفتگوهایی که با وی داشته نیز این اعترافات را بیان کرده است
به گفته آقای نیکبخت، پرونده دیگری در دادگاهی دیگر در ارتباط با فعالیت مطبوعاتی عدنان حسن پور نیز جریان دارد که وکالت او را در این پرونده نیز وی به عهده دارد اما دادگاه هنوز وارد رسیدگی به این پرونده نشده است
پرونده عبدالواحد بوتیمار که دیوان عالی کشور حکم اعدام او را نقض کرده، ارتباطی با پرونده عدنان حسن پور ندارد
محمدصالح نیکبخت، وکیل عبدالواحد بوتیمار می گوید وی اعتراف کرده که در پایگاهی متروکه در غرب ایران تعداد 563 گلوله جنگی و 55 گلوله آر پی جی پیدا کرده که مهماتی قابل استفاده بوده و آنها را همراه با مقادیر دیگری مهمات که از دیگران خریداری کرده بوده، از طربق برادرش به فردی در مریوان تحویل داده تا به گروه پژاک برساند
پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) با جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه می کند و به گفته آقای نیکبخت، برادر آقای بوتیمار سابقه فعالیت در این گروه داشته است

Bookmark and Share

View the Stats

stats