سه‌شنبه، مهر ۱۰، ۱۳۸۶

عدنان و هیوا از ابتدایترین حقوق هر زندانی محروم اند

عدنان و هیوا از ابتدایترین حقوق هر زندانی محروم اند

image
خورهه لات نیوز:
بیانیه شماره 11/ کمیته مشترک دفاع از عدنان حسنپور و هیوا بوتیمار
سازمانها مدافع حقوق بشر
افکار عمومی و جوامع آزدیخواه و بشر دوست
چنانکه مطلع هستید عدنان حسنپور روزنامه نگار و هیوا بوتمیار فعال مدنی نزدیک به سه ماه پیش از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ایران به اتهام واهی و بی اساس اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با مخالفان نظام اسلامی بعنوان محارب یا دشمن خدا شناخته شده و به اعدام محکوم شدند.
در پی این حکم ظالمانه نامبردگان به زندان انفرادی منتقل شده و تحت شدیدترین فشارهای روحی و جسمی قرار گرفتند و نقض حقوق اولیه آنها حتی بنابه قوانین قضایی کشور ایران نیز بوضوح مشاهده شد.
در این مدت صدور این حکم و نیز نحوه نگهداری و بازداشت آنها موجی از اعتراضات و نارضایتیهای جهانی را در پی داشت که این اعتراضها تاکنون نیز ادمه دارد.
اما به رغم اینها مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی در این مدت سکوتی وحشتناک را اختیار کرده و در مقابل فشارهای فزاینده جهانی هیچگونه پاسخی مثیت حتی به خواسته های اولیه عدنان و هیوا که قریب به 50 روز در اعتصاب غذا بسر بردند نداده بلکه فشارها و و محدودیتهای بیشتری بر آنها اعمال میشد و از ساده ترین نیازمندیهای هر زندانی محروم ماندند.
بالاخره عدنان و هیوا 10 روز پیش یعنی 70 روز پس از صدور حکم اعدم برای آنها از سلول انفرادی به زندان عمومی سنندج و آنهم بند نظامی منتقل شدند.
گزارشهای رسیده از خانواده های این دو زندانی حاکی از آنست که اگرچه آنها به بند عمومی انتقال یافته اند اما کماکان فشارهای روحی بر آنها روبه افزایش بوده و خطراتی جدی آنها را تهدید میکند. زیرا که آنها برخلاف قوانین و ضوابط قضایی حتی
ایران نیز، در بند زندانیانی که مرتکب جنایتهای سنگین از جمله قتل، سرقت، خرید و فروش مواد مخدر شده اند نگهداری میشوند و این خود خطری است بزرگ که امنیت آنها را تهدید میکند.
همچنین آنها از تمام امکانات این زندان اعم از کتابخانه، باشگاه ورزشی، بهداری و حتی معاینات پزشکی نیز محروم اند و حتی ملاقات آنها با خانواده هایشان با موانع و مشکلات عدیده ای مواجه است و ملاقاتی نیز اگر صورت گیرد تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با نظارت مامورین زندان و اطلاعات صورت خواهد گرفت.
کمیته مشترک دفاع از عدنان حسنپور و هیوا بویتمار ضمن رسوا نمودن دوباره و چند باره مجازات ظالمانه و قبیح اعدام برای آنها موضع و چگونگی برخورد مقامات و مسئولین با عدنان و هیوا را شدیداً محکوم کرده و از تمام مدافعین حقوق بشر و آزادیخواهان توقع دارد در قبال این سیاستها علیه فعالین و زندانیان سیاسی بویژه روشنفکران و روزنامه نگاران سکوت نکرده و تلاش و موضعگیری های بشر دوستانه خود را برای نجات جان عدنان و هیوا و نیز آزادی آنها را بیشتر و فعالانه تر بکار گیرند.

کمیته مشترک دفاع از عدنان حسنپور و هیوا بوتیمار

Bookmark and Share

View the Stats

stats