دوشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۶

اينك كه رئيس قوه قضايه اعتراف كرد عدنان را نجات دهيم

کمیته مشترک دفاع از عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار

به سازمان ملل متحد
سازمانها جهانی حقوق بشر
سازمان عفو بین الملل
سازمان گزارشگران بدون مرز
اتحادیه و پارلمان اروپا
اتحادیه حقوقدانان و وکلای جهان
جوامع بین الملل

چنانکه مطلع و آگاهید بیش از یازده ماه است حاکمیت مستبد و دیکتاتور جمهوری اسلامی ایران دو جوان کرد روزنامه نگار و فعال زیست محیطی را بنامهای عدنان حسنپور و هیوا بوتیمار را در زندانهای خود بازداشت کرده و آنها را از ابتدایترین حقوق خود محروم ساخته است.

طی این یازده ماه این دو جوان با غیرانسانی ترین و درندانه ترین رنجها، شکنجه ها و فشارها مواجه بوده و در انظار جهان و افکار عمومی بیش از 50 روز را در اعتصاب غذا بسر برده و با دیوارهای مرگ دست و پنجه نرم میکردند، اما جمهوری اسلامی ایران و دستگاه مثلاً قضایی این رژیِم تنها چیزی که نزدشان اهمیت نداشت جان این دو انسان بود...: حکم اعدام عدنان حسن پور از کانالها و مراکز دیگری صادر شده است و وی در این زمینه نمیتواند ایفای نقش کند، این اظهارات بطور شفاف مهر تائیدی بر همه تحلیل و تفسیرهای ما در خصوص دستگاه قضایی ایران، دستگیری عدنان و مجازات وی میباشد.

لازم به یادآوریست ما از همان آغاز دستگیری و صدور حكم اعدام براي اين فعالين اعلام كردیم که صدور مجازات غیر انسانی اعدام مغایر با تمام قوانین و ضوابظ جهانی و بین المللی است و این حکم قبل از انکه قضایی باشد و از سوی دستگاه قضایی صادر شده باشد بیش از همه مجازاتی سیاسی است که از سوی مراکز امنیتی و سیاسی رژیم صادر شده است.

بدنبال اعتراضهای سراسری در جهان و موضعگیری تمام نهادها و سازمانهای بین المللی و بیشتر کشورها و محافل پیشرفته جهان در مخالفت با حکم این دو جوان و در پی آنکه جایزه آزادی مطبوعاتی به آنها اهدا شد و به رغم تمام فشارها و واکنشهای جهانی، حاکمیت ایران بدون توجه به تمام این خواسته ها کماکان بر تصمیم خود قاطع و مصر است.

در تازه ترین موضع و اظهار نظر رئیس قوه قضایه ایران شاهدیم که نامبرده صریحاً گفته است.

و تمام جوسازیها و اعترافات و اتهامات وارده به عدنان را تکذیب می نماید، در این راستا کمیته مشترک دفاع از عدنان و هیوا مجدداً از جهانیان و تمام مدافعین حقوق بشر درخواست مینماید که با این حکم پلیسی و سیاسی مخالفت کرده و نگذارند عدنان قربانی خواسته های ضدبشری این نظام گردد، با هرطریقه ای که ممکن است بر جمهوری اسلامی فشار وارد ساخته و متحد ویکصدا لغو این مجازات غیر قانونی و غیر انسانی را خواستار شوند.

کمیته مشترک دفاع از عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار

Bookmark and Share

urmiye.com - کدام «کانال» حکم اعدام ها را صادر می کند؟

شاهرودی: من کاره ای نیستم
هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضانیه گفته است حکم اعدام دو فعال سیاسی کرد، از «کانال دیگری» به غیر از قوه ی قضائیه صادر شده و او در این زمینه کاره ای نیست.

به گزارش نوروز گفته می‌شود اخیرا یکی از روحانیون ارشد اصلاح‌طلب در پی درخواست تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و فرهنگی کردستان در تماس با هاشمی شاهرودی ریاست قوه قضاییه خواهان منتفی شدن حکم اعدام «عدنان حسن پور» و « هیوا بوتیمار» دو فعال کرد که محکوم به اعدام هستند، شده‌اند.
بنابر این گزارش هاشمی شاهرودی در پاسخ گفته است که در مورد احکام اعدام این دو تن از کانال دیگری اقدام شده است و من اگر قول پیگیری هم دهم، درعمل نقشی در این زمینه ندارم.

عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار دو روزنامه نگار کرد که ۱۱ ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده بودند، چهار ماه پیش از سوی دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه با خدا به اعدام محکوم شدند، اما حکم اعدام بوتیمار اواخر مهرماه نقض شد.
صدور این حکم اعتراضهای زیادی را بدنبال داشت و تمام سازمانهای جهانی و حقوق بشری این حکم را مغایر با قوانین بشری و قضایی حتی در ایران دانستند و آن را کاملاً سیاسی قلمداد کردند.

‌‌حسن پور روزنامه نگار کرد عضو شورای نویسندگان هفته نامه کردی- فارسی آسو چاپ سنندج بود که دو سال پیش به حکم داد گاه توقیف شد. وی همچنین مقالاتی را در زمینه های حقوق بشر، حقوق اقلیتها، عقلانیت، سکولاریزم در مجلات دانشگاهی و هفته نامه های دیگر کردستان و ایران به چاپ رسانده است و یکی از چهره های فعال فرهنگی در مناطق کردستان ایران محسوب میشود.

سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران جهانی جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۰۷ را به این دو فعال کرد دربند اهدا کرد.
این جایزه روز سی ام نوامبر در مراسمی در شهر " سی ینا " در ایالت توسکانی ایتالیا به لیلی حسن پور و هادی بوتیمار خواهر و برادران عدنان و هیوا به نیابت از آنها اعطا شد.

Bookmark and Share

View the Stats

stats