سه‌شنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۸۸

لغو حکم اعدام بصورت شفاهی فقط به شخص هیوا بوتیمار ابلاغ شده است

سامان رسول پور، روز آنلاین:

منابع خبري در کردستان ديروز اعلام کردند ديوان عالي کشور حکم اعدام هيوا بوتيمار، فعال مدني را لغو کرده ‏و لغو اين حکم به دايره اجراي احکام زندان مريوان ابلاغ شده است. اگرچه محمد صالح نيکبخت، وکيل مدافع ‏هيوا بوتيمار تاکید دارد: "هنوز لغو حکم اعدام هيوا بوتيمار رسما به من ابلاغ نشده است. بنابر اين من اين خبر را ‏نه تاييد مي کنم و نه تکذيب‎.‎‏"‏

hivabotimar.jpg

دادگاه انقلاب مريوان، دو سال پيش اين فعال کرد را به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم کرد. اين حکم در ديوان ‏عالي کشور نقض اما و پس از ارجاع مجدد به دادگاه انقلاب مريوان، تاييد شد.‏

هيوا بوتيمار در تماسي که روز گذشته از زندان مريوان با خانواده اش داشته، گفته است دايره اجراي احکام ‏زندان، شفاها لغو حکم اعدامش را به وي اعلام کرده است.‏

در همين ارتباط محمد صالح نيکبخت، وکيل مدافع هيوا بوتيمار در گفتگو با روز اعلام کرد: "هنوز لغو حکم ‏اعدام هيوا بوتيمار رسما به من ابلاغ نشده است. بنابر اين من اين خبر را نه تاييد مي کنم و نه تکذيب".‏

وي با اين حال مي افزايد: "پرونده از ديوان عالي کشور به سنندج ارجاع داده شده است و اين نشان دهنده اين است ‏که حکم تاييد نشده، اما ما هنوز نمي توانيم با قطعيت آن را اعلام کنيم".‏

وکيل مدافع هيوا بوتيمار در خاتمه با بيان اينکه" خطر رفع شده است" مي گويد: "طي يکي، دو روز آينده خبر ‏قطعي را اعلام خواهيم کرد".‏

در همين خصوص هيرو دانش،همسر هيوا بوتيمار پيرامون لغو اين حکم به روز مي گويد: "حکم نه به ما و نه به ‏وکلا ابلاغ نشده اما دايره اجراي احکام زندان مريوان، اين خبر را در زندان به هيوا اعلام کرده است".‏

همسر هيوا بوتيمار که خيلي خوشحال به نظر مي رسد، مي افزايد: "امروز هيوا از زندان به من تلفن کردو در ‏حالي که از خوشحالي سر از پا نمي شناخت، گفت که حکمم لغو شده است.من گفتم باور نمي کنم، اما هيوا گفت: ‏والله خبر درست است".‏

هيرو دانش در ادامه در حاليکه سر و صداي زيادي از خانه آنها شنيده مي شود، با بيان اينکه "خيلي خيلي ‏خوشحالم" ادامه مي دهد: "امشب در خانه ما جشن است.همه خوشحالند.لايحه وکلا خيلي خوب بود. ما پيش بيني ‏مي کرديم که اين لايحه اثرگذار باشد و منجر به لغو حکم شود".‏

دو سال پيش، درست چند روز پس از اينکه دادگاه انقلاب مريوان، حکم اعدام هيوا بوتيمار راصادر کرده بود، در ‏گفتگويي که با هيرو دانش داشتيم وي احساس خود را از صدور اين حکم چنين بيان کرده بود:"ابتدا باورم نمي ‏شد، اما با تکرار آن و حرفهاي وکيلمان کم کم بدنم سرد شد، دلم شروع به‌ تپيدن کرد و لبهايم خشک شد".‏

اينک امروز در حالي که نشانه هايي از لغو اين حکم ديده مي شود، از خانم دانش مي پرسم :"اکنون چه احساسي ‏داريد؟" ‏

وي مي گويد: "اميدوارم جو، از اين هم بهتر باشد. اين دو سال خيلي خيلي سخت بود. هرگز در زندگي ام چنين ‏شرايط سختي را تجربه نکرده بودم. امسال از بهارش پيدا بود سال خوبي است. ما اکنون خيلي خيلي خوشحاليم و ‏مطمئن هستيم که خبرهاي بهتري هم در پيش داريم".‏

صدور حکم اعدام براي هيوا بوتيمار، همزمان بود با صدور حکم اعدام براي عدنان حسن پور؛ حکمي که ‏اعتراضات گسترده اي را در در داخل و خارج کشور به همراه داشت. در طي اين دو سال، جايزه آزادي ‏مطبوعات ايتالياو همچنين جايزه آزادي بيان از سوي سازمان قلم ايالت باسک اسپانيا به هيوا بوتيمار و عدنان ‏حسن پور تعلق گرفت. همچنين سازمان گزارشگران بدون مرز، شعبه سوئد هم از اين دو فعال کرد تقدير کرد.‏


Bookmark and Share

۱ نظر:

http://www.kampinanvar.blogfa.com/ گفت...

کمپین توقف اعدام در کردستان درتلاش برای ازادی انورحسین پناهی وارسلان اولیایی
وکلیه فعالین مدنی وسیاسی که بی هیچ دلیلی به اعدام محکوم شده اند .
که بدور از همکاری با حزب یا سازمانی عمل میکند
زندانیان سیاسی فرزندان راستین وطن و سرمایه های گرانبهای امروز و فردای ملت هستند براین اساس حمایت و پیشتیبانی همه جانبه از آنان و خانواده های مقاومشان وظیفه ی ملی و میهنی انساندوستان و وطنخواهان است آزادی ما و سرزمین در گرو بودن آنان و رهاییشان از بند استثمار و استعمار حاکم است و تا اینچنین سیستمهای جباری بر اریکه ی قدرت باشند این سرنوشت بلامنازع همه ی آزادیخواهان است بدین دلیل سکوت ما جور بر همرزمانمان و یاری به استمرار و بقای ستم و ستمگریست...
درورد بر زندانیان سیاسی سمبلهای مقاومت و ماندگاری وجدان ملی و انسانی کردستانیان
ممنون میشویم ما را در این زمینه یاری دهید و ما را در لینگ خودتان قرار دهید


View the Stats

stats