دوشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۸۶

نامه سفیر ایران در سوئد به سازمان گزارشگران بدون مرز در اعتراض به اهدا جایزه سالانه آزادی مطبوعات به عدنان حسن پور

بعد از اینکه سازمان گزارشگران بدون مرز- واحد سوئد جایزه سالانه آزادی مطبوعات خود را به عدنان حسن پور، روزنامه نگار دربند جمهوری اسلامی ایرن اهدا نمود؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به گونل ورنر، رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز ، نسبت به اهدای این نامه اعتراض کرده است.
حسن قشقایی در این نامه به اظهارات "صالح نیکبخت" وکیل عدنان حسن پور در رسانه های مختلف استناد نموده و به اعترافات عدنان حسن پور اشاره داشته است. و اینکه اتهامات عدنان حسن پور طبق گفته وکیل ایشان و اعترافات خود او، مطبوعاتی نیستند؛ به همین سبب وی استدلال کرده این جایزه شایسته اهدا به عدنان حسن پور نیست.
شایان ذکر است که سازمان گزارشگران بدون مرز- واحد سوئد نیز طی نامه ای رسمی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد، پاسخ این نامه را ارسال نموده اند.
در زیر متن نامه حسن قشقایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد به سازمان گزارشگران واحد سوئد به فارسی می آید جهت دیدن متن اصلی بزبان سوئدی اینجا را کلیک کنید

سرکار خانم گونل ورنر
مدیر محترم سازمان گزارشگران بدون مرز – واحد سوئد
سلام
اینجانب از طریق سایت شما و رادیو بین المللی سوئد( پژواک) [بخش فارسی رادیو بین المللی سوئد] مطلع شدم که سازمان شما تصمیم دارد جایزه سال 2007 آزادی مطبوعات را در روز 20 فوریه 2008 در محل وزارت امورخارجه سوئد به نماینده آقای عدنان حسن پور روزنامه نگار محکوم به اعدام در ایران، اعطاء نماید و همچنین بنا دارد درهمین خصوص اعتراض جدی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد بنماید . شما در روز 21 ژانویه 2008، در مصاحبه با بخش فارسی رادیو بین المللی سوئد ( پژواک) در توضیح علت تخصیص این جایزه به ایشان اظهار داشته اید: " در کشوری که رژیمی سرکوبگر مانع خبررسانی آزاد روزنامه نگاران می شود، او جرات کرده است که انتقادی بنویسد و به همین دلیل به مرگ محکوم شده است " . این ادعا در حالیست که آقای صالح نیکبخت وکیل مدافع آقای عدنان حسن پور، ( از وکلای شناخته شده ایران که بارها اظهارات وی مورد استناد سازمان گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است ) بلافاصله پس از مصاحبه شما، در گفتگوی جداگانه با همان شبکه رادیوئی ، صراحتا اعلام می دارد که " آقای عدنان حسن پور درسال گذشته به اتهامی غیر از شغل روزنامه نگاری دستگیر ومحکوم شده است".
علاوه بر این ، آقای صالح نیکبخت ، وکیل عدنان حسن پور، سال گذشته پس از دستگیری وی در گفتگوئی که در رسانه های مختلف از جمله در سایت اینترنتی "بی بی سی" مورخ 9 نوامبر 2007 بازتاب یافته است، صراحتا اعلام نمود که " عدنان حسن پور درتوضیحاتی بیش از 140 صفحه ای اعتراف کرده است که با دستگاهی که از جانب افرادی در کردستان عراق در اختیار وی قرار داده شده بود، از پایگاه های نظامی در غرب ایران تصویر و نقشه تهیه کرده و به یکی ازسازمان های مخالف جمهوری اسلامی که در کردستان عراق مستقر می باشد، انتقال داده بود . وی همچنین اعتراف نمود که با فردی در وزارت امور خارجه آمریکا ارتباط برقرار کرده واز او خواسته بوده است که تا این وزارت خانه، دفتری در زمینه امورایران در کردستان عراق برپا کند تا کسانی که می خواهند با دولت آمریکا تماس برقرار کنند ناچار به پرداخت هزینه گزاف سفر به دوبی نشوند . آقای نیکبخت می افزاید ، عدنان حسن پور،همچنین اعتراف کرده است که دو نفر را که در ارتباط با اقدامات خرابکارانه در جنوب ایران تحت تعقیب قرار داشتند، به کردستان عراق فراری داده است." آقای نیکبخت می گوید: "موکل او علاوه بر اعترافات کتبی در گفتگو هائی که با وی داشته نیز این اعترافات را بیان کرده است ".
چنانچه ملاحظه فرمودید آقای نیکبخت ، وکیل مدافع عدنان حسن پور، در پاسخ به این موضوع که احتمالا اعترافات عدنان حسن پور تحت فشار صورت گرفته است به صراحت گفت که موکل وی علاوه بر اعترافات کتبی در گفتگوی شخصی با وی نیز این اعترافات واظهارات را تکرار کرده است .
سرکار خانم گونل ورنر
آقای نیکبخت، وکیل قانونی عدنان حسن پور، درهمان گفتگوی رادیوئی که بلافاصله پس ازمصاحبه شما پخش شد، با اشاره تلویحی به برخی اعتراضات وفشار های وارده سیاسی بر ایشان بخاطر بیان اعترافات عدنان حسن پور و اینکه اتهامات وی هیچ ارتباطی با کار خبرنگاری وی ندارد می گوید: "خوشبختانه آن جو سازی که بعضی رادیو ها به نام دفاع ازمردم( ایران) و دمکراسی عمل کردند، روشن شد که بسیار غیر دمکراتیک عمل نموده اند، حتی بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز اشتباه اولیه خود را بعد ها تصحیح نمود و متوجه شدند که یک وکیل طبق پرونده عمل می نماید و یک وکیل آدمی سیاسی کار نیست که به نفع گروه و دسته وحزب سیاسی عمل نماید ".
سرکار خانم گونل ورنر
حال با این توضیحات مستدل و روشن وکیل حقوقی آقای " عدنان حسن پور"، ازجنابعالی که سابقه روشن کار روزنامه نگاری وخبرنگاری در کشور سوئد دارید، می پرسم کدام بخش از اتهامات آقای حسن پور به کار روزنامه نگاری ارتباط دارد؟
- چرا درحالیکه وکیل مدافع وی می گوید" موارد اتهامی آقای عدنان حسن پور هیچ ارتباطی با کار روزنامه نگاری ندارد"، شما می گوئید " چون وی انتقادی می نوشت به مرگ محکوم شده است " ؟ .
- آیا فردی به صرف اینکه چند مقاله در یک روزنامه محلی می نویسد، می تواند اقدام علیه تمامیت ارضی و امنیت ملی یک کشور نماید ؟ در کجای جهان چنین چیزی مجاز است؟
آیا چنین اقدامی حیثیت هزاران خبرنگار آزاده و شرافتمند را که صادقانه برای پیشبرد مردم سالاری ودمکراسی و تقویت حقوق بشر در سراسر جهان تلاش می نمایند، لوث نخواهد کرد ؟
- آیا بزرگترین دشمن حقوق بشر و دمکراسی استفاده ابزاری از افراد و اعمال استاندارهای دوگانه از اصول مترقی حقوق بشری ، به منظور بهره برداری های سیاسی نیست ؟
سرکار خانم گونل ورنر
در این نامه همچنین مایلم به اظهارات شما در خصوص کشورم ایران که به توصیف شما : " کشوری که رژیمی سرکوبگر مانع خبررسانی آزاد روزنامه نگاران می شود ..." پاسخ دهم .
جهت اطلاع شما ، همین رادیوئی که سرکار عالی با آن مصاحبه نمودید (رادیو بین المللی سوئد) چندین سال است که در تهران ، پایتخت ایران ، دو خبرنگار فعال دارد که تا کنون آزادانه صدها گزارش انتقادی ازمسائل گوناگون جاری در کشور را تهیه و پخش نموده اند ، علاوه بر آن تعداد زیادی از خبرنگاران و نمایندگان جراید و بنگاه های خبری از کشورهای مختلف در تهران حضور دارند و ازکشور شما (سوئد) نیز تا کنون دهها خبرنگار به ایران اعزام شده و گزارش های آزاد تهیه نموده اند ، و درحال حاضر نیز چند تن از آنها در انتظار دریافت ویزای سفر به ایران برای کار خبرنگاری هستند.

در پایان امیدوارم با مساعدت شما زمینه عمل متقابل فراهم شده و به زودی شاهد افتتاح دفتر نمایندگی رسمی رادیو و تلویزیون ایران در استکهلم باشیم ، تا در پرتو این تبادل آزاد اخبار، زمینه گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه دو کشور و ملت دوست ایران و سوئد ، به ویژه درعرصه های فرهنگی و رسانه ای فراهم گردد . منتظر پاسخ شما هستم.
حسن قشقاوی - سفیر جمهموری اسلامی ایران در استکهلم
Stockholm, 2008-01-23


متن این نامه به زبان سوئدی

Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست:


View the Stats

stats