دوشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۶

urmiye.com - کدام «کانال» حکم اعدام ها را صادر می کند؟

شاهرودی: من کاره ای نیستم
هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضانیه گفته است حکم اعدام دو فعال سیاسی کرد، از «کانال دیگری» به غیر از قوه ی قضائیه صادر شده و او در این زمینه کاره ای نیست.

به گزارش نوروز گفته می‌شود اخیرا یکی از روحانیون ارشد اصلاح‌طلب در پی درخواست تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و فرهنگی کردستان در تماس با هاشمی شاهرودی ریاست قوه قضاییه خواهان منتفی شدن حکم اعدام «عدنان حسن پور» و « هیوا بوتیمار» دو فعال کرد که محکوم به اعدام هستند، شده‌اند.
بنابر این گزارش هاشمی شاهرودی در پاسخ گفته است که در مورد احکام اعدام این دو تن از کانال دیگری اقدام شده است و من اگر قول پیگیری هم دهم، درعمل نقشی در این زمینه ندارم.

عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار دو روزنامه نگار کرد که ۱۱ ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده بودند، چهار ماه پیش از سوی دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه با خدا به اعدام محکوم شدند، اما حکم اعدام بوتیمار اواخر مهرماه نقض شد.
صدور این حکم اعتراضهای زیادی را بدنبال داشت و تمام سازمانهای جهانی و حقوق بشری این حکم را مغایر با قوانین بشری و قضایی حتی در ایران دانستند و آن را کاملاً سیاسی قلمداد کردند.

‌‌حسن پور روزنامه نگار کرد عضو شورای نویسندگان هفته نامه کردی- فارسی آسو چاپ سنندج بود که دو سال پیش به حکم داد گاه توقیف شد. وی همچنین مقالاتی را در زمینه های حقوق بشر، حقوق اقلیتها، عقلانیت، سکولاریزم در مجلات دانشگاهی و هفته نامه های دیگر کردستان و ایران به چاپ رسانده است و یکی از چهره های فعال فرهنگی در مناطق کردستان ایران محسوب میشود.

سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران جهانی جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۰۷ را به این دو فعال کرد دربند اهدا کرد.
این جایزه روز سی ام نوامبر در مراسمی در شهر " سی ینا " در ایالت توسکانی ایتالیا به لیلی حسن پور و هادی بوتیمار خواهر و برادران عدنان و هیوا به نیابت از آنها اعطا شد.

Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست:


View the Stats

stats